Het Duel
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: Het Duel
Tsja, ondertussen heeft AV een DS3 als duurtester, en ook die komen toch tot de conclusie dat de actieradius alleen voldoende is als je als èrg rustig rijdt. Gemiddeld zitten ze nu op 26KWh/100km, terwijl ze recent nog een aanzienlijk grotere, zwaardere en snellere RS e-tron flink bekritiseerden dat die niet onder de 30KWh te krijgen was....
Maar ook qua opladen was er volgens AV veel ruimte voor verbetering. Want hoewel in theorie 100KW mogelijk zou moeten zijn is dat in de praktijk anders. Met een bijna lege, warme accu hadden ze ooit 98kW gehaald, maar nog voor de accu half vol is daalt dat al fors, eenmaal boven de 40% kom je sowieso niet meer boven de 50KW en boven de 80% is snelladen sowieso voorbij. Dat levert dan toch alsnog behoorlijk lange laadstop op. O, en zoek de laadpalen wel met een app op je telefoon op, want het navigatiesysteem kent akelig veel palen niet en geeft sowieso geen laadsnelheden aan.
Met de Corsa-E kwam AV over de gehele "duurtest" (nog geen 5k kilometers....) tot 19,4KWh, dus alweer wat gunstiger, maar met soortgelijke opmerkingen over het laden, en een praktijkrange die op koude dagen de 200km niet haalt. De 2008 is alleen kort op bezoek geweest, maar kreeg in een vergelijk met de e-Soul toch duidelijk klop: de Kia is weliswaar groter, zwaarder en sneller (en goedkoper), maar desondanks aanzienlijk efficiënter. En ondanks een lagere piekstroom laadt de Kia ook duidelijk sneller. En ja, de Peus was mooier afgewerkt en reed wellicht iets verfijnder, maar maakt dat ze dan niet tot de nieuwe Duitsers: alle objectieve tekortkomingen verbloemen met een dun laagje chroom?
Nogmaals, het zal vast niet voor iedereen bezwaarlijk zijn, maar PSA zal toch wel degelijk wat stappen moeten maken op gebied van capaciteit, efficiëntie, laadsnelheid én informatievoorziening om de concurrentie bij te houden. En dan diezelfde techniek in steeds grotere en zwaardere auto's hangen lijkt mij dan geen handige zet.
En wat betreft huidige EV-rijders, dat zijn uiteraard wel voor het overgrote deel leaserijders die A) een auto uitgezocht zullen hebben die bij hun gebruik past (en veelal Tesla die op dit vlak uiteraard een fikse voorsprong heeft), en B) die zich over de kosten van het opladen geen zorgen hoeven maken. Als privé-rijder zal je toch niet te vaak langdurig bij zo'n dure snellaadpaal willen staan....
Maar ook qua opladen was er volgens AV veel ruimte voor verbetering. Want hoewel in theorie 100KW mogelijk zou moeten zijn is dat in de praktijk anders. Met een bijna lege, warme accu hadden ze ooit 98kW gehaald, maar nog voor de accu half vol is daalt dat al fors, eenmaal boven de 40% kom je sowieso niet meer boven de 50KW en boven de 80% is snelladen sowieso voorbij. Dat levert dan toch alsnog behoorlijk lange laadstop op. O, en zoek de laadpalen wel met een app op je telefoon op, want het navigatiesysteem kent akelig veel palen niet en geeft sowieso geen laadsnelheden aan.
Met de Corsa-E kwam AV over de gehele "duurtest" (nog geen 5k kilometers....) tot 19,4KWh, dus alweer wat gunstiger, maar met soortgelijke opmerkingen over het laden, en een praktijkrange die op koude dagen de 200km niet haalt. De 2008 is alleen kort op bezoek geweest, maar kreeg in een vergelijk met de e-Soul toch duidelijk klop: de Kia is weliswaar groter, zwaarder en sneller (en goedkoper), maar desondanks aanzienlijk efficiënter. En ondanks een lagere piekstroom laadt de Kia ook duidelijk sneller. En ja, de Peus was mooier afgewerkt en reed wellicht iets verfijnder, maar maakt dat ze dan niet tot de nieuwe Duitsers: alle objectieve tekortkomingen verbloemen met een dun laagje chroom?
Nogmaals, het zal vast niet voor iedereen bezwaarlijk zijn, maar PSA zal toch wel degelijk wat stappen moeten maken op gebied van capaciteit, efficiëntie, laadsnelheid én informatievoorziening om de concurrentie bij te houden. En dan diezelfde techniek in steeds grotere en zwaardere auto's hangen lijkt mij dan geen handige zet.
En wat betreft huidige EV-rijders, dat zijn uiteraard wel voor het overgrote deel leaserijders die A) een auto uitgezocht zullen hebben die bij hun gebruik past (en veelal Tesla die op dit vlak uiteraard een fikse voorsprong heeft), en B) die zich over de kosten van het opladen geen zorgen hoeven maken. Als privé-rijder zal je toch niet te vaak langdurig bij zo'n dure snellaadpaal willen staan....
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Het Duel
AV constateert hetzelfde als elk ander medium dat een EV test. Harder rijden is funest voor de actieradius. Op papier kunnen EV's nog zo briljant lijken, de praktijk is anders. Alleen Tesla blijft structureel goed presteren qua efficiëntie ten opzichte van nieuwe concurrenten.
De energietransitie is voor de gevestigde orde nu eenmaal een lange leerweg zoals Tesla leert om de auto niet alleen als een rijdende computer te zien. Een Model 3 is allesbehalve onfeilbaar. De ID.3 wordt door Duitse media verafschuwt. Hyundai roept de Kona Electric voor de tweede keer terug in verband met mogelijke kortsluiting. Een BEV is eigenlijk nog onvolwassen als auto.
Ook de techniek is duidelijk nog onvolwassen. Om een behoorlijke actieradius mogelijk te maken propt men grote accu's in grote, zware en dure auto's. Allemaal leuk en aardig, maar daar heeft de massa niks aan. Ik denk dan ook dat veel bedrijven beseffen dat hun bestaande klantenkring, mocht een EV op de wenslijst staan, niet meteen een range à la Tesla nodig acht. Hun auto's moeten meerdere doelgroepen aanspreken, niet alleen de mensen die een EV zoeken. Dan ontkom je niet aan compromissen. Op basis van de verkoopcijfers lijkt PSA-Opel een goede keuze te hebben gemaakt, want de 208, 2008 en Corsa doen het prima. De e-208 belandde vanuit het niets op plek zes in de lijst van EV's en de Corsa-e is op weg naar de de top tien. Bestseller Zoe heeft daar geen last van na weer een ruime verdubbeling van de verkoop. Deze auto's vormen inmiddels een klein doch populair segment van compacte EV's in een landschap met vooral grote EV's.
De energietransitie is voor de gevestigde orde nu eenmaal een lange leerweg zoals Tesla leert om de auto niet alleen als een rijdende computer te zien. Een Model 3 is allesbehalve onfeilbaar. De ID.3 wordt door Duitse media verafschuwt. Hyundai roept de Kona Electric voor de tweede keer terug in verband met mogelijke kortsluiting. Een BEV is eigenlijk nog onvolwassen als auto.
Ook de techniek is duidelijk nog onvolwassen. Om een behoorlijke actieradius mogelijk te maken propt men grote accu's in grote, zware en dure auto's. Allemaal leuk en aardig, maar daar heeft de massa niks aan. Ik denk dan ook dat veel bedrijven beseffen dat hun bestaande klantenkring, mocht een EV op de wenslijst staan, niet meteen een range à la Tesla nodig acht. Hun auto's moeten meerdere doelgroepen aanspreken, niet alleen de mensen die een EV zoeken. Dan ontkom je niet aan compromissen. Op basis van de verkoopcijfers lijkt PSA-Opel een goede keuze te hebben gemaakt, want de 208, 2008 en Corsa doen het prima. De e-208 belandde vanuit het niets op plek zes in de lijst van EV's en de Corsa-e is op weg naar de de top tien. Bestseller Zoe heeft daar geen last van na weer een ruime verdubbeling van de verkoop. Deze auto's vormen inmiddels een klein doch populair segment van compacte EV's in een landschap met vooral grote EV's.
Vive la France, Vive la Différence
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Het Duel
Bentley (45%, 5 uit 11, 2x gelijk, 17 ptn) wint met 3-0 en duwt BMW (29 uit 58, 10x gelijk, 97 ptn) in balans. De Britten trekken daarmee de onderlinge stand gelijk na de nederlaag van de Continental GT tegen de M8 Coupé.
Ford (32%, 18 uit 57, 8x gelijk, 62 ptn) zet Land Rover (54%, 7 uit 13, 3x gelijk, 24 ptn) opzij: 2-1. De Defender blijft na twee duels de enige Land Rover die tot nu toe geen punten scoort. Eerder won de Mercedes-Benz G-Klasse van de Britse terreinwagen.
Duel 713: Chevrolet Cobalt SS (2005-2010) vs. Dodge Neon SRT-4 (2003-2005)
Duel 714: Dodge Viper (1995-2002) vs. TVR Tuscan Speed Six (1999-2006)
Duel 715: Dodge Durango vs. Subaru Ascent
Ford (32%, 18 uit 57, 8x gelijk, 62 ptn) zet Land Rover (54%, 7 uit 13, 3x gelijk, 24 ptn) opzij: 2-1. De Defender blijft na twee duels de enige Land Rover die tot nu toe geen punten scoort. Eerder won de Mercedes-Benz G-Klasse van de Britse terreinwagen.
Duel 713: Chevrolet Cobalt SS (2005-2010) vs. Dodge Neon SRT-4 (2003-2005)
Duel 714: Dodge Viper (1995-2002) vs. TVR Tuscan Speed Six (1999-2006)
Duel 715: Dodge Durango vs. Subaru Ascent
Vive la France, Vive la Différence
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: Het Duel
Mwah, ook Hyundai kan nog aardig mee als het gaat om efficiëntie. Met name de Duisters compenseren het inderdaad met grote accu's maar ook met effectieve snellaadtechniek (plus stellen er ook nog dikke prestaties tegenover). PSA compenseert dat gebrek aan efficiëntie überhaupt niet, zelfs niet tegen meerprijs. En dat vind ik toch een gewaagde zet.ViveLaFrance schreef: ↑24 feb 2021, 23:22 AV constateert hetzelfde als elk ander medium dat een EV test. Harder rijden is funest voor de actieradius. Op papier kunnen EV's nog zo briljant lijken, de praktijk is anders. Alleen Tesla blijft structureel goed presteren qua efficiëntie ten opzichte van nieuwe concurrenten.
Duel 713: die Chevy zegt me eigenlijk bar weinig, en hoe suf kan je een auto laten ogen? De Neon daarentegen had in deze gedaante toch wel een aardige reputatie van een weinig verfijnd maar bloedsnel bommetje.
Duel 714: wat een keuze.......mag ik ze niet gewoon beiden? Daar waar de oorspronkelijke open Viper al direct insloeg als een bom ging de GTS daar nog doodleuk even overheen, wat een beest. Maar ja, zo'n Tuscan is ondanks een iets minder absurde motor toch niks minder bruut, en uiteraard is er ook zeker geen gebrek aan knotsgekke details. Als totaalpakket neig ik daarom toch naar de TVR.
Duel 715: niet van harte, maar doe maar de Ascent.
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Het Duel
713: zeker de Dodge. Sportiever dan de opgepepte Opel Astra van Chevrolet.
714: de TVR straalt vooral uit bekeken te willen worden waar de Viper dat heerlijke Amerikaanse heeft. Viper it is!
715: wederom de Dodge, want een karaktervolle SUV. Hoeft niet eens een SRT te zijn, maar het mag wel
714: de TVR straalt vooral uit bekeken te willen worden waar de Viper dat heerlijke Amerikaanse heeft. Viper it is!
715: wederom de Dodge, want een karaktervolle SUV. Hoeft niet eens een SRT te zijn, maar het mag wel
Vive la France, Vive la Différence
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: Het Duel
Dat heeft de Viper inderdaad helemááál niet:ViveLaFrance schreef: ↑02 mar 2021, 20:30714: de TVR straalt vooral uit bekeken te willen worden.....
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Het Duel
713: de Neon. Het schijnt helemaal niet tegen te vallen voor een opgevoerde huurauto, zo'n Cobalt SS, maar met die Neon wordt ook nog eens vrij fanatiek geracet. Niet dat ik dat zo nodig zou willen doen maar waarschijnlijk is het gewoon de betere auto.
714: ja, lastig. Ik heb helemaal niet zoveel met TVR maar als totaalpakket zou ik toch liever de Tuscan rijden dan de Viper.
715: de Ascent. Het zijn toch nog steeds Japanse Saabs, die Subaru's, op een goede manier.
714: ja, lastig. Ik heb helemaal niet zoveel met TVR maar als totaalpakket zou ik toch liever de Tuscan rijden dan de Viper.
715: de Ascent. Het zijn toch nog steeds Japanse Saabs, die Subaru's, op een goede manier.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Het Duel
Dodge (20%, 2 uit 10, 1x gelijk, 7 ptn) trekt de onderlinge stand met Chevrolet (42%, 10 uit 24, 30 ptn) naar 2-2 na de derde zege op nul: 3-0.
TVR (60%, 3 uit 5, 9 ptn) wint met 2-1 van Dodge (18%, 2 uit 11, 1x gelijk, 7 ptn).
Ook Subaru (59%, 13 uit 22, 1x gelijk, 40 ptn) verslaat Dodge (17%, 2 uit 12, 1x gelijk, 7 ptn): 2-1.
Duel 716: Chrysler PT Cruiser Cabrio (2005-2008) vs. Ford Focus Coupé-Cabriolet (2006-2010)
Duel 717: Buick Park Avenue (1991-1996) vs. Chrysler New Yorker (1994-1996)
Duel 718: Chrysler LeBaron Coupé (1986-1995) vs. Mazda 626 Coupé (1987-1992)
TVR (60%, 3 uit 5, 9 ptn) wint met 2-1 van Dodge (18%, 2 uit 11, 1x gelijk, 7 ptn).
Ook Subaru (59%, 13 uit 22, 1x gelijk, 40 ptn) verslaat Dodge (17%, 2 uit 12, 1x gelijk, 7 ptn): 2-1.
Duel 716: Chrysler PT Cruiser Cabrio (2005-2008) vs. Ford Focus Coupé-Cabriolet (2006-2010)
Duel 717: Buick Park Avenue (1991-1996) vs. Chrysler New Yorker (1994-1996)
Duel 718: Chrysler LeBaron Coupé (1986-1995) vs. Mazda 626 Coupé (1987-1992)
Vive la France, Vive la Différence
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: Het Duel
Duel 716: makkie, de PT Cruiser. Geen klassieke schoonheid, maar een lekker eigenwijs ding. Die Focus daarentegen is wel een van de ergere voorbeelden van de CC-ziekte...
Duel 717: eveneens een makkie: de Buick. Altijd al een hele fraaie auto gevonden, met een bijna Jaguar-achtig chic maar uiteraard qua detailering onmiskenbaar Amerikaans. De New Yorker, tsja, die wist niet helemaal of ie nu een old school Amerikaanse sloep wilde zijn of een moderne auto. Kleinere broer Vision vond ik dan beter geslaagd.
Duel 718: da's wel een wat lastiger keuze, want ik heb altijd wel een zwak gehad voor deze 626 Coupé. Een simpele maar elegante traditionele coupé, dan wel graag in een wat aansprekender kleurtje want dit is bepaald niet de meest flatteuze foto. En technisch is het ook wel de interessantere auto van de twee, met o.a. 4WS. Maar toch ga ik voor de LeBaron, en dat vooral vanwege één detail: die koplampen!
Duel 717: eveneens een makkie: de Buick. Altijd al een hele fraaie auto gevonden, met een bijna Jaguar-achtig chic maar uiteraard qua detailering onmiskenbaar Amerikaans. De New Yorker, tsja, die wist niet helemaal of ie nu een old school Amerikaanse sloep wilde zijn of een moderne auto. Kleinere broer Vision vond ik dan beter geslaagd.
Duel 718: da's wel een wat lastiger keuze, want ik heb altijd wel een zwak gehad voor deze 626 Coupé. Een simpele maar elegante traditionele coupé, dan wel graag in een wat aansprekender kleurtje want dit is bepaald niet de meest flatteuze foto. En technisch is het ook wel de interessantere auto van de twee, met o.a. 4WS. Maar toch ga ik voor de LeBaron, en dat vooral vanwege één detail: die koplampen!