Volvo S60

De nieuwe modellen worden hier besproken
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Volvo S60

Bericht door WizardOfOss »

En daar is ie dan eindelijk officieel:
AutoWeek.nl schreef:Na tien jaar is het bij Volvo tijd voor een nieuwe S60. We hebben er al het één en ander van laten zien, maar nu is de alle informatie over het nieuwe model vrijgegeven.

Volvo presenteert de helemaal nieuwe S60 op de Autosalon van Genève. En dat belooft wat. Volgens Volvo liggen de rijkwaliteiten op een hoger niveau dan bij welke andere Volvo dan ook. Bij het onderstel ligt de nadruk op sportiviteit. “Zonder het comfort helemaal uit te bannen,” aldus Volvo.

Eén van de technologieën die daar aan bijdraagt, is het Corner Traction Control. Daarbij wordt in bochten het binnenste wiel afgeremd, terwijl er extra kracht gaat naar het buitenste wiel. Zo kunnen bochten strakker worden genomen en wordt onderstuur onderdrukt. Verder is er het Advanced Stability Control, dat slip in een bocht heel vroeg detecteert en het Traction Control-systeem helpt om vroeg in te grijpen. Overigens is er voor de Amerikaanse en Aziatische markt een meer op comfort gericht onderstel ontwikkeld.

Noviteiten op het gebied van veiligheid zijn de Pedestrian Dectection met Full Auto Brake. Daarbij herkent de auto overstekende voetgangers en kan de auto met snelheden tot 35 km/u automatisch tot stilstand komen, als de bestuurder niet op tijd reageert. Bij hogere snelheden zorgt het systeem voor een zo laag mogelijke snelheid in geval van aanrijding Ook het City Safety-systeem is standaard op de S60. Dat kan aanrijdingen met voorliggers bij snelheden tot 30 km/u verkleinen.

Motoren
In het eerste productiejaar is de S60 te koop met drie verschillende dieselmotoren en twee benzineversies. De diesels zijn de D5; een 2,4-liter vijfcilinder met een vermogen van 205 pk en een maximale trekkracht van 420 Nm. Als gemiddeld verbruik wordt 5,9 liter op 100 km opgegeven. De S60 gaat er in 7,8 seconden mee van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid is 235 km/u.

De nieuwe 2,0-liter vijfcilinder met 160 pk en maximaal 400 Nm koppel gaat in de nieuwe S60 als D3 door het leven. Ten opzichte van de huidige 2.4D is de cilinderinhoud iets verkleind. Het gemiddelde verbruik komt uit op 5,2 liter per 100 km. De 0-100-sprint gaat in 9,2 seconden en de top is 220 km/u. De motoren zijn standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en als optie staat een zestraps automaat.

Later in het eerste jaar volgt ook de ‘groene’ Drive-versie. Daarbij is de S60 voorzien van de 115 pk sterke 1,6-liter diesel. Het verbruik blijft beperkt tot 4,3 liter op 100 km en daarbij hoort een CO2-uitstoot van 115 gr/km. Daarmee kan de S60 dus met twintig procent bijtelling worden gereden.

De sterkste benzinemotor huist in de T6. Dat is een 3,0-liter zescilinder lijnmotor met een vermogen van 304 pk en een maximaal koppel van 440 Nm. Het levert een sprinttijd op van 6,5 seconden en de top is 250 km/u. Volgens Volvo ligt het verbruik tien procent lager dan bij de vorige T6. Er wordt 10,2 liter per 100 km opgegeven.

De andere benzinemotor is een helemaal nieuwe direct ingepoten 2,0-liter GTDI viercilinder. Die levert een vermogen van 203 pk en maximaal 300 Nm trekkracht. Daarmee gaat de Volvo in 7,7 seconden van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid is 235 km/u. Het gemiddelde verbruik komt uit op 7,9 liter per 100 km.

Vervolgens meldt Volvo al meteen wat we de komende vijf jaar voor nieuwigheden kunnen verwachten onder de motorkap van de S60. Dat betreft drie andere varianten van de GTDI-motoren. Onder de typenamen T3 en T4 gaan de toekomst 1,6-liters schuil met vermogens van 150 en 180 pk. De 2,0-liter komt er onder de naam T5 ook nog als 240 pk-versie.

Volvo bouwt de S60 in Gent. In augustus worden de eerste exemplaren afgeleverd in Nederland. Per jaar moeten 90.000 S60’s worden gebouwd; voor Nederland staan 1.500 stuks op de jaarplanning. Volvo belooft voor zowel de benzine- als de dieselversie een vanafprijs van minder dan 36.000 euro. Daarvan gaat volgens planning eenderde naar Europa, eenderde naar Noord-Amerika en eenderde is bestemd voor de rest van de wereld.
Bron

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door WizardOfOss op 11 feb 2010, 00:46, 1 keer totaal gewijzigd.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Timo
.
.
Berichten: 378
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:49
Locatie: Berlin

Re: Volvo S60

Bericht door Timo »

@Admin; Oei de layout kan nog niet zo goed met grote foto's overweg. Is er geen mogelijkheid om iets in te stellen waardoor die automatisch verkleind worden?

Ontopic; Ik vind t geen verkeerde auto om te zien. Voorkant moet ik waarschijnlijk 'in het echt' gezien hebben om te kunnen waarderen, die kan me nog niet overtuigen, maar de rest van de auto ziet er geslaagd uit. Interieur zie ik me ook wel in zitten, maar dan zonder dat (plastic?) hout op de middenconsole :mrgreen:
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Volvo S60

Bericht door WizardOfOss »

Dat met die foto's was me niet opgevallen, da's niet zo handig inderdaad. iets wat makkelijk op te lossen is of moet ik kleinere foto's plaatsen?

Over de auto, de neus vind ik niks, veel te lomp. Hij ziet eruit alsof ze een oorspronkelijke, plattere neus nog even een stukje hebben opgerekt. Van achteren gezien is ie echter erg fraai, en ook het silhouet mag er wezen. Het interieur is weer minder overtuigend, het is een tikje vreemd en rommelig. Eerder iets wat ik in een Saab zou verwachten eigenlijk.

Enne:
“Its profile radiates so much coupe feeling that the rear doors come as something of a pleasant surprise when you examine the car close-up,” says Volvo Cars’ Design Director Peter Horbury.
WTF?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Volvo S60

Bericht door HondArd »

Die neus is net die van een snuffelende hond, op zoek naar plotseling overstekende voetgangers?
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Volvo S60

Bericht door Leeuw »

Wat een fraai interieur :thumbup: De achterkant is ook erg fraai, leuk dat een deel van de klep verzonken is.
De lijn aan de zijkant is ook erg fraai, net iets minder overdreven dan bij de A5.

Jammer van de overdesigde(?) voorkant
Timo schreef:@Admin; Oei de layout kan nog niet zo goed met grote foto's overweg. Is er geen mogelijkheid om iets in te stellen waardoor die automatisch verkleind worden?
Ja, vast wel, maar wat gebeurd er ik zie niks fout gaan.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Volvo S60

Bericht door WizardOfOss »

De foto's die ik had geplaatst zouden toch iets breder moeten zijn dan wat er nu getoond wordt, nu zie ik halve auto's...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Volvo S60

Bericht door Leeuw »

:D ik dacht dat dat hoorde....

Ik zal eens kijken.
Gebruikersavatar
TomSR
.
.
Berichten: 162
Lid geworden op: 10 feb 2010, 23:19
Locatie: Haarlem

Re: Volvo S60

Bericht door TomSR »

Die hangneus is geen gezicht. De achterkant vind ik weinig spannend en het geheel kan me niet echt bekoren. Het sportieve imago dat Volvo zichzelf probeert aan te meten vind ik niet zo passen bij het merk. De huidige S60 is een hele mooie auto, juist omdat hij zo rustig en netjes is vormgegeven. Daar hadden ze wat meer aan mogen vasthouden van mij, ik vind dit maar niks. het interieur is daarentegen wel heel netjes, maar daar is Volvo nu eenmaal goed in en de 'zwevende' middenconsole blijft een mooie vondst.
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Volvo S60

Bericht door ViveLaFrance »

Het mocht ook wel tijd worden dat de S60 vervangen werd. De oude vind ik namelijk behoorlijk gedateerd ogen, terwijl ik dat bij de verwante V70 niet heb. Da's een echte evergreen.

Deze S60 is weer heerlijk modern met een geweldig interieur! Het minimalisme van Volvo is tijdloos :clap:
Vive la France, Vive la Différence
weer een forummer
.
.
Berichten: 2458
Lid geworden op: 14 feb 2010, 22:27
Contacteer:

Re: Volvo S60

Bericht door weer een forummer »

Vreemde lichtunits. Vooral die kleine lampen voor zijn vreemd. Verder een heel nette auto.
Plaats reactie