BronAutoWeek.nl schreef:Lotus facelift Elise
Lotus heeft de Elise het nieuwe decennium in getild. De update blijft niet beperkt tot een nieuwe neus, de Engelse sportwagen is ook zuiniger geworden.
De vernieuwde Elise heeft een imposanter front dankzij een nieuwe bumper en splitter. De nieuwe koplampen profiteren van led-dagrijverlichting. De luchtinlaat voor is ook groter. Ook aan de achterkant is er een nieuwe bumper. De afdekking van de motor is –u raadt het al- ook anders dan op de oude Elise. Aan de optielijst zijn nu twee nieuwe types lichtgewicht wielen en cruise control toegevoegd.
De Elise heeft een nieuw basismodel, de 1.6 S. Het is voor het eerst dat de Elise met een 1,6-liter viercilinder beschikbaar is. Door de downsizing daalt de uitstoot met 13 procent ten opzichte van het vorige basismodel. De Elise 1.6 S stoot namelijk 155 gram CO2 per kilometer uit.
De volgende auto in het gamma is de 1.8R, die 194 pk tot z’n beschikking heeft. De CO2-uitstoot van dat model is 196 g/km. De topper is de SC, die 220 pk mobiliseert. Deze stoot per kilometer 199 gram CO2 uit. Alle varianten, ook de 1.6 S, beschikken over een nieuwe close-ratio zesbak.
In april komt de Elise in de Engelse showrooms te staan, in ons land zal dat iets later zijn. De prijzen van de gefacelifte Elise zijn nog niet bekend. De vernieuwde Elise debuteert op de Autosalon van Genève.
Lotus Elise (facelift)
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Lotus Elise (facelift)
-
- .
- Berichten: 2458
- Lid geworden op: 14 feb 2010, 22:27
- Contacteer:
Re: Lotus Elise (facelift)
Gelukkig is niet zo heel veel gewijzigd. Het blijft een puike bak om te zien en flitsend snel.
Re: Lotus Elise (facelift)
Blijft een leuk auto-tje. Buiten de FT-86 is dit toch veruit de aantrekkelijkste manier om een Toyota-motor te verpakken.
"The closest to reality car that money can buy"
Re: Lotus Elise (facelift)
Ziet er goed uit!
Ik vond het front van de vorige Elise niet zo mooi, dit is een stuk beter.
Ik vond het front van de vorige Elise niet zo mooi, dit is een stuk beter.
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: Lotus Elise (facelift)
Eerlijk gezegd vond ik de vorige neus toch net even fraaier, die oogde een stuk gemener. Dit doet weer meer aan de allereerste Elise-neus denken, een tikje te lief. Maar eerlijk is eerlijk, het blijft een verdomd leuk wagentje.
Re: Lotus Elise (facelift)
Cool bakje, jammer dat elke bericht tegenwoordig vooral om de uitstoot gaat...
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: Lotus Elise (facelift)
Inderdaad, en erger nog, dat dan de pk's en prestaties achterwege gelaten worden. Toch een beetje vreemd bij een sportwagen.
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Lotus Elise (facelift)
Volledig mee eens. Lotus doet met de Elise wat Mazda met de MX-5 gedaan heeft: het ahhhh gossieeeee-virus toepassen.WizardOfOss schreef:Eerlijk gezegd vond ik de vorige neus toch net even fraaier, die oogde een stuk gemener. Dit doet weer meer aan de allereerste Elise-neus denken, een tikje te lief. Maar eerlijk is eerlijk, het blijft een verdomd leuk wagentje.
Vive la France, Vive la Différence
Re: Lotus Elise (facelift)
Ik denk dat het vooral te doen is om aan te geven dat het ook mogelijk is om "verantwoord" plezier te hebben. En daarentegen kent iedere autoliefhebber de Elise onderhand wel, dus die weet ook dat hij het vooral van zijn lichte bouw moet hebben om goed vooruit te komen. En als je dan de vermogens ziet (behalve die van de 1.6S staan die er voor de rest er echt wel bij!) kun je ook wel concluderen dat het alles behalve een stakker gaat zijn.WizardOfOss schreef:Inderdaad, en erger nog, dat dan de pk's en prestaties achterwege gelaten worden. Toch een beetje vreemd bij een sportwagen.
"The closest to reality car that money can buy"
Re: Lotus Elise (facelift)
Ach, uitstoot is gewoon het verbruik van zo'n ding. Dat stond er vroeger toch ook bij?
Ultieme kilomterheffing auto dit, ze worden veel goedkoper door de hoge BPM (dure auto) die verdwijnt, en er komt weinig bij omdat de auto weinig uitstoot. Ondertussen heb je wel een zeer echte sportauto.
Wanneer komt de eerste Elise in de 14% categorie?
Ultieme kilomterheffing auto dit, ze worden veel goedkoper door de hoge BPM (dure auto) die verdwijnt, en er komt weinig bij omdat de auto weinig uitstoot. Ondertussen heb je wel een zeer echte sportauto.
Wanneer komt de eerste Elise in de 14% categorie?