Renault verraste in 2008 vriend en vijand met de zeer fraaie Laguna Coupé. Bijna tijdloos is het model, maar toch wijzigt Renault de Coupé voor modeljaar 2012 lichtjes. Ook is er nu een extra schone dieselmotor beschikbaar.
Op de autoshow in Bologna trekt Renault het doek af van deze strakgetrokken Laguna Coupé. Qua lijnvoering kon de coupé nog prima mee, maar om het front wat te moderniseren voegt Renault LED dagrijverichting toe. Ook zijn er nieuwe 17” lichtmetalen te bestellen en is de metallic lak Blanc Nacré, waarin de speciale editie Monaco GP gespoten werd, nu ook verkrijgbaar op andere uitvoeringen. Binnenin is een dashboard met siernaden voortaan standaard en zijn er vanaf het instapniveau combinaties van lederen en stoffen bekledingen te bestellen.
Motorisch verandert er eveneens het één en ander bij de modeljaar wijziging. Bij de benzinemotoren komt de dikke 3,5-liter V6 te vervallen, benzinerijders kunnen voortaan alleen nog kiezen voor een 2,0-liter viercilinder turbomotor, met 170 of 205 pk. Ook bij de diesels dunt het gamma aardig uit, de 3,0-liter V6 dCi en de sterkste viercilinder diesels komen te vervallen. Daarmee blijft alleen de 150 pk sterke 2,0-liter dCi over, maar die is wel schoner gemaakt. Dankzij een start/stop-systeem en Energy Smart Management, dat de dynamo bijlaadt met remenergie en ontlast bij accelereren, daalt de CO2 uitstoot naar 118 gram per kilometer.
Modeljaar 2012 van de Laguna Coupé wordt vanaf april 2012 leverbaar. Renault maakt nog geen prijzen bekend, daarvoor zullen we nog even geduld moeten hebben tot 1 februari 2012.
Ik weet het niet met de Laguna Coupé. Eigenlijk vind ik het net niet... De achterzijde is fraai, de belijning redelijk maar de neus is zo ontzettend lelijk.
Dat is eigenlijk nog het idiote: de verschillen met de pre-facelift hatch/station zijn aan de voorkant inderdaad gering. Iets sierlijker gevormde koplampen en de strip aan de bovenkant van die enorme bek ontbreekt. Maar ondanks die minimale verschillen komen ze totaal verschillend over. Het doet een beetje denken aan de Chinese kopieën van een jaar of wat geleden: het lijkt op het originele (mooie) design, maar doordat het net niet klopt is het resultaat veel minder.
Ik vraag me eigenlijk ook af of Renault bij de facelift van de hatch en station er niet wat meer coupé in hadden kunnen mengen.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!
Eens met WEF's opmerking voor wat betreft de neus. Dat is echt het minst sterke punt van deze auto. Het oogt allemaal net wat te lief met die koplampen en die enorme smoel is voor het doel (en mijn oog) veel te groot: op de eerste foto kun je goed zien dat de echte koelopening veel kleiner is. De manier waarop die dagrijverlichting nu in de bestaande units is gepropt verdient ook niet de schoonheidsprijs. Waarschijnlijk was er geen budget om plaatwerkdelen aan te passen (Renault spreekt ook van een nieuw modeljaar en niet van een facelift/Phase).
Het sneuvelen van de V6'en zal wel op conto komen van de Nederlandse belastingdruk want elders blijven ze wel gewoon leverbaar.
Ik vind het overigens prima dat een auto als deze er is: vind maar eens een tweedeurs coupé in deze klasse waar geen Duits merk op staat.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"