Dat was precies wat ik bedoelde met too little, too late. Er is op zich niks echt mis met de auto, maar waarom zou iemand er de moeite voor doen? En bij de andere modellen ontbraken de diesels en station-uitvoeringen, die in Europa de markt domineren. Dan zal je best een handvol kopers weten te vinden, maar ook niet meer dan dat. En een Alfa of Jaguar heeft nog een roemruchte naam die altijd wel een schare liefhebbers blijft trekken, dat werkt bij een Infiniti (of ook Lexus) domweg niet. Ik vraag me weleens af of zo'n Q50/G niet meer kans gehad zou hebben wanneer hij hier bij een groter aantal dealers gewoon als Nissan Skyline gestaan zou hebben.
En ook een verschil met Lexus: dat merk had met de eerste LS ook direct een zeer overtuigende introductie. Een auto die zo goed was dat hij Mercedes voor hun S-klasse terug naar de tekentafel stuurde. Natuurlijk zijn ze daarna weer bijgehaald, en natuurlijk was het ook geen instant succes, maar er stond wel direct een ijzersterke reputatie. Het is wellicht geen merk dat direct warme gevoelens oproept, maar iedereen die ook maar iets van auto's weet weet ook dat Lexus absolute topkwaliteit is. Infiniti daarentegen? Ik gok dat bij de meeste mensen, inclusief de gemiddelde autoliefhebber, onbekendheid en onverschilligheid overheersen. En dat geldt misschien nog wel meer voor de modelnamen. Zeg 3-serie of C-klasse, en verdere toelichting is overbodig. Zeg G37, en zelf ik als autoliefhebber met toch wel een bovengemiddelde interesse in Japan moet toch even spieken welk model dat ook alweer precies was. En ook daarom weer: Skyline! Onder liefhebbers een legendarische naam, voor de (grote groep) onwetenden een naam die makkelijk blijft hangen.
Nu weet ik niet of ze er bij Infiniti heel rouwig om zullen zijn. Succes in Europa is dan uitgebleven, maar hoe groot zal de investering geweest zijn? Even afgezien van de Q(X)30 zijn het allemaal modellen geweest die in andere delen van de wereld wél zeer succesvol zijn, dus in zekere zin was Europa bijvangst geweest. En wellicht druipt dat er ook net een beetje teveel vanaf. Geen moment hebben ze de indruk gewekt hier kost wat kost te wíllen slagen.