De 25 beroemdste auto's aller tijden
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: De 25 beroemdste auto's aller tijden
Mijn lijst met slechts 9 overeenkomsten.
Aston Martin DB5
Bugatti Veyron
Chevrolet Corvette
Citroën ID/DS
DeLorean DMC-12
Dodge Charger
Ferrari Testarossa
Fiat 500
Fiat Panda
Ford F-150
Ford Model T
Jaguar E-Type
Lamborghini Murciélago
Land Rover Range Rover
Maserati Quattroporte
Mercedes-Benz S-Klasse
Mini
Nissan GT-R
Porsche 911
Renault Avantime
smart
Tesla Model S
Toyota Corolla
Toyota Prius
Volkswagen Kever
Aston Martin DB5
Bugatti Veyron
Chevrolet Corvette
Citroën ID/DS
DeLorean DMC-12
Dodge Charger
Ferrari Testarossa
Fiat 500
Fiat Panda
Ford F-150
Ford Model T
Jaguar E-Type
Lamborghini Murciélago
Land Rover Range Rover
Maserati Quattroporte
Mercedes-Benz S-Klasse
Mini
Nissan GT-R
Porsche 911
Renault Avantime
smart
Tesla Model S
Toyota Corolla
Toyota Prius
Volkswagen Kever
Vive la France, Vive la Différence
Re: De 25 beroemdste auto's aller tijden
De Murciélago is misschien wel de laatste Lambo waar ik aan zou denken. Eerder een Countach, Miura of een Diablo. Of is dat een generatie dingetje.
Stap eens op de fiets
Re: De 25 beroemdste auto's aller tijden
Ja dat begrijp ik op zich wel, maar maakt dat een auto beroemd?weer een forummer schreef:De R16 begrijp ik nog wel. Feitelijk was dat de eerste grote 5-deurs auto. Ook de Benz begrijp ik omdat het in principe de eerste auto ooit was. De Lancia schijnt erg spectaculair te zijn geweest qua techniek, maar ik had werkelijk geen flauw idee daarvan.
Re: De 25 beroemdste auto's aller tijden
Ik heb vooral gekeken naar welke auto's daadwerkelijk wat betekent hebben en daarom meer beroemdheid verdienen (als ze het al niet zijn).
Aston Martin DB4GT Ferrari 250GTO, Shelby Daytona, Jaguar E-Type coupé en Toyota 2000GT zijn hierop geïnspireerd.
Audi 100 (1982 - 1991) Maximale aerodynamica in normale koets.
Austin/Morris Mini Minimale afmetingen, maximale binnenruimte.
Benz Patent Motorwagen Eerste productie-auto.
Cadillac ??? Eerste auto met bediening zoals tegenwoordig gebruikelijk in auto's.
Chevrolet Corvette Eerste kunststof carosserie.
Citroën DS/ID Comfortabel vliegend tapijt met vooruitstrevend exterieur.
DAF 600 Eerste CVT.
Daihatsu Charade Driepitters, Europeese merken ontdekten dit trucje om brandstof te sparen pas veel later.
Ford T Massaproductie.
Honda NSX Diverse (ver)nieuw(end)e technieken, voorbode voor de McLaren F1 en ijkpunt voor verbeterd kwaliteitsniveau bij allerhande sportwagenmerken.
Lancia Lambda Eerste zelfdragende carosserie.
Lotus 7 Minimale afmetingen, maximale prestaties. En nog steeds niet uit-ontwikkeld.
Mazda MX-5 Reanimatie van het roadstersegment.
NSU Wankel Spider Eerste wankelmotor.
Porsche 959 Eerste echt alledaags bruikbare supercar.
Renault R16 Eerste echte hatchback.
Stout Scarab Eerste MPV.
Subaru L(eone) 71 - 81 Eerste 4x4 voor normale, voor veel burgers betaalbare personenauto's .
Tatra T77 Voorloper van de Kever.
Tesla Roadster Her-introductie van electrische aandrijving.
Toyota Prius I Eerste Hybride auto.
Trabant P50 Eerste recycling-auto.
Vector W8 Eerste auto met grootdeels digitale aflezing.
Willys-Overland Jeep Landrovers en Landcruisers kwamen pas hierna.
Aston Martin DB4GT Ferrari 250GTO, Shelby Daytona, Jaguar E-Type coupé en Toyota 2000GT zijn hierop geïnspireerd.
Audi 100 (1982 - 1991) Maximale aerodynamica in normale koets.
Austin/Morris Mini Minimale afmetingen, maximale binnenruimte.
Benz Patent Motorwagen Eerste productie-auto.
Cadillac ??? Eerste auto met bediening zoals tegenwoordig gebruikelijk in auto's.
Chevrolet Corvette Eerste kunststof carosserie.
Citroën DS/ID Comfortabel vliegend tapijt met vooruitstrevend exterieur.
DAF 600 Eerste CVT.
Daihatsu Charade Driepitters, Europeese merken ontdekten dit trucje om brandstof te sparen pas veel later.
Ford T Massaproductie.
Honda NSX Diverse (ver)nieuw(end)e technieken, voorbode voor de McLaren F1 en ijkpunt voor verbeterd kwaliteitsniveau bij allerhande sportwagenmerken.
Lancia Lambda Eerste zelfdragende carosserie.
Lotus 7 Minimale afmetingen, maximale prestaties. En nog steeds niet uit-ontwikkeld.
Mazda MX-5 Reanimatie van het roadstersegment.
NSU Wankel Spider Eerste wankelmotor.
Porsche 959 Eerste echt alledaags bruikbare supercar.
Renault R16 Eerste echte hatchback.
Stout Scarab Eerste MPV.
Subaru L(eone) 71 - 81 Eerste 4x4 voor normale, voor veel burgers betaalbare personenauto's .
Tatra T77 Voorloper van de Kever.
Tesla Roadster Her-introductie van electrische aandrijving.
Toyota Prius I Eerste Hybride auto.
Trabant P50 Eerste recycling-auto.
Vector W8 Eerste auto met grootdeels digitale aflezing.
Willys-Overland Jeep Landrovers en Landcruisers kwamen pas hierna.
"The closest to reality car that money can buy"
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: De 25 beroemdste auto's aller tijden
Denk 'tMartin schreef:Of is dat een generatie dingetje.
Ik heb de Prius ook genoemd vanwege diens beroemdheid, maar het was natuurlijk niet de eerste hybride auto.HondArd schreef:Toyota Prius I Eerste Hybride auto.
Vive la France, Vive la Différence
Re: De 25 beroemdste auto's aller tijden
Zit wat in, op die manier bekeken was de Benz Patent motorwagen ook niet de eerste auto, Cugnot was eerder.ViveLaFrance schreef:Ik heb de Prius ook genoemd vanwege diens beroemdheid, maar het was natuurlijk niet de eerste hybride auto.HondArd schreef:Toyota Prius I Eerste Hybride auto.
"The closest to reality car that money can buy"
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: De 25 beroemdste auto's aller tijden
Al het goede komt uit Frankrijk
Vive la France, Vive la Différence
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: De 25 beroemdste auto's aller tijden
Wel een nuance bij die eerdere hybride-auto's: voor zover die in kleine aantallen het productiestadium gehaald hebben betrof het bij mijn weten steevast auto's waarbij de verbrandingsmotor geen mechanische verbinding met de wielen had en puur als generator (dus feitelijk een range-extender) diende (denk aan de vaak genoemde Lohner-Porsche), ofwel zoals de Audi Duo een auto waarbij geschakeld kon worden tussen beide verder strikt gescheiden aandrijvingen. In dat opzicht waren de Prius en Insight zeker vernieuwend, een aandrijflijn waarbij elektro- en verbrandingsmotor daadwerkelijk samenwerkten was zeker voor productiemodellen toch echt iets nieuws.
Ik had echter wel bewust de Prius II gekozen, omdat dat toch de auto is geweest waarmee het echt is gaan lopen. Die verkocht in z'n eerste jaar praktisch evenveel als z'n voorganger in 6 jaar tijd, en voor het eerst ook in serieuze aantallen buiten Japan. Dat is ook het model geweest waarmee beroemdheden zich ineens van hun groene kant lieten, en die samen met de Hummer H2 uitgroeide tot symbool van de twee uitersten van de auto-industrie.
Wat betreft de Benz Patent Motorwagen, dat was de eerste auto met een interne verbrandingsmotor. En dat is toch wel een zeer essentiële doorbraak geweest. En of Cugnot daadwerkelijk de eerste was met iets wat je een auto zou kunnen noemen? Leonardi da Vinci had een paar honderd jaar eerder ook al eens iets verzonnen, maar waarschijnlijk is dat nooit van de tekentafel gekomen.
Ik had echter wel bewust de Prius II gekozen, omdat dat toch de auto is geweest waarmee het echt is gaan lopen. Die verkocht in z'n eerste jaar praktisch evenveel als z'n voorganger in 6 jaar tijd, en voor het eerst ook in serieuze aantallen buiten Japan. Dat is ook het model geweest waarmee beroemdheden zich ineens van hun groene kant lieten, en die samen met de Hummer H2 uitgroeide tot symbool van de twee uitersten van de auto-industrie.
Wat betreft de Benz Patent Motorwagen, dat was de eerste auto met een interne verbrandingsmotor. En dat is toch wel een zeer essentiële doorbraak geweest. En of Cugnot daadwerkelijk de eerste was met iets wat je een auto zou kunnen noemen? Leonardi da Vinci had een paar honderd jaar eerder ook al eens iets verzonnen, maar waarschijnlijk is dat nooit van de tekentafel gekomen.
Re: De 25 beroemdste auto's aller tijden
Nee hoor, ook niet.WizardOfOss schreef:Wat betreft de Benz Patent Motorwagen, dat was de eerste auto met een interne verbrandingsmotor.
"The closest to reality car that money can buy"
Re: De 25 beroemdste auto's aller tijden
Dit is mijn lijstje, wat ik onder beroemd versta. En dat heeft -zoals ik het zie- niets met innovatie te maken, maar bijna alle auto's hebben wel iets unieks. 11 overeenkomsten
Ferrari F40
Ferrari Testarossa
Lamborghini Countach
McLaren F1
Porsche 911
Porsche 365
Jaguar E-type
Mercede 300SL vleugeldeur
Bugatti Veyron
Nissan GT/R
Lancia Delta HF integrale (en dus zeker de gewone)
VW Kever
Rolls Royce Phantom
Ford Mustang
Ford model T
Orginele Mini
Citroën 2CV
Citroën Traction Avant
Citorën DS
Fiat Panda
Fiat 500
2nd gen Toyota Prius
DMC DeLorean
Willys Jeep
Land Rover defender
Ferrari F40
Ferrari Testarossa
Lamborghini Countach
McLaren F1
Porsche 911
Porsche 365
Jaguar E-type
Mercede 300SL vleugeldeur
Bugatti Veyron
Nissan GT/R
Lancia Delta HF integrale (en dus zeker de gewone)
VW Kever
Rolls Royce Phantom
Ford Mustang
Ford model T
Orginele Mini
Citroën 2CV
Citroën Traction Avant
Citorën DS
Fiat Panda
Fiat 500
2nd gen Toyota Prius
DMC DeLorean
Willys Jeep
Land Rover defender