SvenvW [E30 318is]
SvenvW [E30 318is]
Even voorstellen, een bekende van het Autovisie forum.
Sven, 22 jaar uit Haarlem, trotse bezitter van een E30 318is.
Het is een witte 318is uit 1990, bijna 240.000km gelopen, maar loopt nog heel mooi. Zweet een heel klein beetje maar niks ongewoons.
De auto heeft wat roestplekjes maar die zullen dit jaar allemaal weggehaald worden.
Als de carrosserie weer 100% is gaat het onvermijdelijke gebeuren:
Het wordt een trackday speeltje, een die me ook zo nu en dan naar m'n werk zal brengen.
Heel extreem zal de setup niet worden, maar voldoende om het dik naar m'n zin te hebben op een trackday.
- Auto kaal maken, voorzien van een volledige rolkooi.
- 2 kuipstoelen met 6 punts gordels
- Racestuur
- Shortshifter
- Bilstein B12, of een schroefset maar daar ben ik nog niet over uit.
- De ophanging wordt voorzien van paarse of zwarte powerflex rubbers, met de excentrische rubbers van de M3 voor meer caster. Powerflex paars is meer vriendelijk voor dagelijks gebruik, zwart is echt weer een stuk harder en meer op het circuit gericht. Powerflex paars schijnt heel hard te slijten op trackdays, en dat is niet de bedoeling. Dus waarschijnlijk wordt zwart the way to go !
- Een set dikkere stabi's van Eibach of H&R, 22mm voor, 18mm achter
- Camberplates
- Sportschijven en remblokken
- Het huidige (Lees: versleten) sper van 25% wordt vervangen door een nieuw exemplaar. Wellicht iets meer sperrend dan 25%. Deze wordt opgehangen aan een zwart powerflex rubber.
- Het blok gaat uit elkaar, moet weer helemaal opgefrist worden. Nieuwe lagers, krukas opnieuw laten slijpen/balaceren, kop weer vers maken. Alhoewel, dit wil ik want op trackdays krijgt een blok gewoon flink op z'n sodemieter en dan moet het blok 100% zijn. Betrouwbaarheid is dan ook een groot streven van mij.
- Motorisch zal er weinig veranderen, bij een E30 318is zijn de in en uitlaatkleppen standaard te verstellen (zelfs bij de E30 M3 is dit niet het geval !), deze zal op de intake 5 graden verhoogd worden. Heel misschien doe ik eigenwijs en komt er toch spul van Schrick in Het luchtfilter blijft standaard, alleen een vervangend iets opener filter erin. De auto zal een andere chip krijgen (Jim Conforti of Mark D'Sylva (een Canadees welke geweldige chips maaktvoor BMW). Qua uitlaat ben ik nog niet helemaal zeker, als het maar goed is en iets vrijer is dan de standaard uitlaat.
Genoeg leeswerk, foto's !
Sven, 22 jaar uit Haarlem, trotse bezitter van een E30 318is.
Het is een witte 318is uit 1990, bijna 240.000km gelopen, maar loopt nog heel mooi. Zweet een heel klein beetje maar niks ongewoons.
De auto heeft wat roestplekjes maar die zullen dit jaar allemaal weggehaald worden.
Als de carrosserie weer 100% is gaat het onvermijdelijke gebeuren:
Het wordt een trackday speeltje, een die me ook zo nu en dan naar m'n werk zal brengen.
Heel extreem zal de setup niet worden, maar voldoende om het dik naar m'n zin te hebben op een trackday.
- Auto kaal maken, voorzien van een volledige rolkooi.
- 2 kuipstoelen met 6 punts gordels
- Racestuur
- Shortshifter
- Bilstein B12, of een schroefset maar daar ben ik nog niet over uit.
- De ophanging wordt voorzien van paarse of zwarte powerflex rubbers, met de excentrische rubbers van de M3 voor meer caster. Powerflex paars is meer vriendelijk voor dagelijks gebruik, zwart is echt weer een stuk harder en meer op het circuit gericht. Powerflex paars schijnt heel hard te slijten op trackdays, en dat is niet de bedoeling. Dus waarschijnlijk wordt zwart the way to go !
- Een set dikkere stabi's van Eibach of H&R, 22mm voor, 18mm achter
- Camberplates
- Sportschijven en remblokken
- Het huidige (Lees: versleten) sper van 25% wordt vervangen door een nieuw exemplaar. Wellicht iets meer sperrend dan 25%. Deze wordt opgehangen aan een zwart powerflex rubber.
- Het blok gaat uit elkaar, moet weer helemaal opgefrist worden. Nieuwe lagers, krukas opnieuw laten slijpen/balaceren, kop weer vers maken. Alhoewel, dit wil ik want op trackdays krijgt een blok gewoon flink op z'n sodemieter en dan moet het blok 100% zijn. Betrouwbaarheid is dan ook een groot streven van mij.
- Motorisch zal er weinig veranderen, bij een E30 318is zijn de in en uitlaatkleppen standaard te verstellen (zelfs bij de E30 M3 is dit niet het geval !), deze zal op de intake 5 graden verhoogd worden. Heel misschien doe ik eigenwijs en komt er toch spul van Schrick in Het luchtfilter blijft standaard, alleen een vervangend iets opener filter erin. De auto zal een andere chip krijgen (Jim Conforti of Mark D'Sylva (een Canadees welke geweldige chips maaktvoor BMW). Qua uitlaat ben ik nog niet helemaal zeker, als het maar goed is en iets vrijer is dan de standaard uitlaat.
Genoeg leeswerk, foto's !
'Straights are for fast cars, corners are for fast drivers.
Re: SvenvW [E30 318is]
Welkom, mooie plannen heb je met je BMW!
Mag ik trouwens vragen waar je precies in Haarlem woont, ik woon namelijk vlakbij: in Bennebroek. (PM mag ook).
Mag ik trouwens vragen waar je precies in Haarlem woont, ik woon namelijk vlakbij: in Bennebroek. (PM mag ook).
Re: SvenvW [E30 318is]
Als ik het zo lees wordt dat een leuk speeltje voor op het circuit. Ik vind de E30 ook nog steeds een hele mooie auto en met dik 2ton op de klok houdt hij het goed vol.
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: SvenvW [E30 318is]
Welkom terug
Re: SvenvW [E30 318is]
Ik woon zelf in het centrum (Grote Houtstraat), 'vlakbij' Bennebroek dus.Joël D. schreef:Welkom, mooie plannen heb je met je BMW!
Mag ik trouwens vragen waar je precies in Haarlem woont, ik woon namelijk vlakbij: in Bennebroek. (PM mag ook).
Ik rij wel een keer langs, mini meeting haha. Er is nog een jongen van het AV forum die in Haarlem woont.
Die woont denk ik in de buurt van de P. Krugerkade, want die zag net als ik altijd die bloedmooie blauwe BMW 3.0 CS staan daar. Kijken of die hier ook rond spookt.
Die 2 ton is het probleem niet, de auto krijgt van mij ook wel eens op z'n sodemieter en geeft geen krimp.TomSR schreef:Als ik het zo lees wordt dat een leuk speeltje voor op het circuit. Ik vind de E30 ook nog steeds een hele mooie auto en met dik 2ton op de klok houdt hij het goed vol.
De enige voorwaarde is dat je d'r met zorg warm rijdt, dat doe ik dan ook altijd.
Verder is het gewoon heel leuk op het circuit, als ze zo'n 150pk en een bestuurder met een groot hart hebben blijven ze ook maar heel weinig achter op de 325i.
En toch ga ik ook nog een keer een E30 325i kopen....
'Straights are for fast cars, corners are for fast drivers.
Re: SvenvW [E30 318is]
Hoi Sven, welkom
Leuk dat je ook op dit forum te vinden ben, en foto's zijn altijd leuk.
Leuk dat je ook op dit forum te vinden ben, en foto's zijn altijd leuk.
Re: SvenvW [E30 318is]
Super zo'n 318is! Je plannen klinken zeer, zeer goed. Waarom wil je echter met meer dan 25% sper gaan rijden?
Je ziet veel hardcore racers ook maar met 25% rijden.
Daarbij, welkom!
Je ziet veel hardcore racers ook maar met 25% rijden.
Daarbij, welkom!
Re: SvenvW [E30 318is]
Het is niet zozeer dat ik dat wil, maar indien nodig doe ik dat. Gezien het feit dat ik ook graag door rij als het regent is 25% meer dan genoeg. Ik merk nu al dat het diff heel snel reageert als het nat is op de weg.Jurjen schreef:Super zo'n 318is! Je plannen klinken zeer, zeer goed. Waarom wil je echter met meer dan 25% sper gaan rijden?
Je ziet veel hardcore racers ook maar met 25% rijden.
Daarbij, welkom!
De kont gooit zichzelf met regelmaat naar buiten als het regent, dan geef ik voor m'n gevoel niet eens heel veel gas. Maar dat maakt ook niet uit, want de auto communiceert zo verschrikkelijk goed dat dit eenvoudig op te vangen is. En die grijns op m'n gezicht wordt er alleen maar groter van.
'Straights are for fast cars, corners are for fast drivers.
Re: SvenvW [E30 318is]
Daar rijdt je natuurlijk ook E30 voor. Heb je er nog aan gedacht om er een Z3 stuurhuis op te zetten? Aangezien de standaard e30 besturing niet super is (misschien is dat op de iS anders).SvenvW schreef:De kont gooit zichzelf met regelmaat naar buiten als het regent, dan geef ik voor m'n gevoel niet eens heel veel gas. Maar dat maakt ook niet uit, want de auto communiceert zo verschrikkelijk goed dat dit eenvoudig op te vangen is. En die grijns op m'n gezicht wordt er alleen maar groter van.Jurjen schreef:Super zo'n 318is! Je plannen klinken zeer, zeer goed. Waarom wil je echter met meer dan 25% sper gaan rijden?
Je ziet veel hardcore racers ook maar met 25% rijden.
Daarbij, welkom!
Re: SvenvW [E30 318is]
Daar heb ik zeker aan gedacht, ik heb zelf een iS zonder stuurbekrachtiging. Ik weet niet in hoeverre dat een probleem vormt, maar buiten dat zou ik dan ook een stuurhuis van een Z3 moeten zoeken tegen een goede prijs. Nieuwe stuurhuizen zijn namelijk verre van goedkoop.Jurjen schreef:Daar rijdt je natuurlijk ook E30 voor. Heb je er nog aan gedacht om er een Z3 stuurhuis op te zetten? Aangezien de standaard e30 besturing niet super is (misschien is dat op de iS anders).SvenvW schreef:De kont gooit zichzelf met regelmaat naar buiten als het regent, dan geef ik voor m'n gevoel niet eens heel veel gas. Maar dat maakt ook niet uit, want de auto communiceert zo verschrikkelijk goed dat dit eenvoudig op te vangen is. En die grijns op m'n gezicht wordt er alleen maar groter van.Jurjen schreef:Super zo'n 318is! Je plannen klinken zeer, zeer goed. Waarom wil je echter met meer dan 25% sper gaan rijden?
Je ziet veel hardcore racers ook maar met 25% rijden.
Daarbij, welkom!
En de besturing is prima, alleen het aantal omwentelingen van L naar R is gewoon heel hoog. Voordeel daarvan is dat je eenvoudiger nauwkeurig kunt sturen, en dus meer fool proof is. Maar ik zou zelf wel een directer stuurhuis willen.
Het wordt een afweging van kosten.
'Straights are for fast cars, corners are for fast drivers.