Porsche 911 GT3 R Hybrid (Autosalon Genève 2010)

StarWars of Reëel?
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Porsche 911 GT3 R Hybrid (Autosalon Genève 2010)

Bericht door WizardOfOss »

AutoWeek.nl schreef:Porsche heeft een hybride variant klaar van de 911 GT3 R raceauto. Die dient voorlopig nog als rijdend laboratorium.

Porsche toont op de Autoshow in Genève de 911 GT3 R Hybrid. Dat is een langeafstandsracer met een hybride-functie die wel flink anders is dan we gewend zijn. Bij de GT3 R wordt de 480 pk sterke boxer bijgestaan door twee elektromotoren die in de voorwielen zijn geplaatst. Beide leveren ze 82 pk. De elektromotoren worden niet gevoed door een accupakket maar door een vliegwielgenerator die staat op de plek van de bijrijder.

De generator wordt geactiveerd wanneer er remacties worden gedaan. De energie wordt losgelaten op de voorwielen als er uit bochten wordt geaccelereerd of wanneer er op vol vermogen wordt ingehaald. Die extra kracht is voorhanden als de generator zes tot acht seconden is opgeladen.

De techniek is ontwikkeld in de Formule 1 door het AT&T Williams team. Volgens Porsche zorgt de hybride-techniek niet alleen voor snellere rondetijden, maar kan er ook brandstof worden bespaard. Daardoor kan het gewicht van de brandstoftank worden gereduceerd en hoeven minder pitstops te worden gemaakt.

Na de show in Genève wordt de auto ingezet bij langeafstandraces op de Nürburgring. Hij maakt onder meer zijn opwachting tijdens de 24 Uren op de Nordschleife. Porsche heeft niet ten doel om die race te winnen. De GT3 R Hybrid doet voorlopig dienst als rijdend laboratorium waarin onderzoek wordt gedaan naar techniek voor hybride sportauto’s voor op de openbare weg.
Bron

http://img220.imageshack.us/img220/4946/769568c24f1904671c04f6e.jpg http://img220.imageshack.us/img220/2058/dd69d41d69c5461da196613.jpg http://img220.imageshack.us/img220/9373/fb5fb1e4a629331f9c2a607.jpg http://img220.imageshack.us/img220/7411/cd480f56c79cad854966bc7.jpg http://img220.imageshack.us/img220/6003/788259b40b1603cc674ab86.jpg http://img220.imageshack.us/img220/1420/5af855fa2af6b1d1feb5c91.jpg
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Porsche 911 GT3 R Hybrid

Bericht door HondArd »

Ik wist het wel, de hybride-techniek is ideaal om in de racerij toe te passen. En al helemaal bij de lange-afstandsracerij waar uithoudingsvermogen een toegevoegde waarde is. Het zal wel wat massa toevoegen, maar daar staat tegeonver dat ze minder brandstof mee hoeven te nemen om een lang interval te rijden.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Porsche 911 GT3 R Hybrid

Bericht door WizardOfOss »

Een systeem als dit inderdaad wel, maar een racer met Prius-achtige techniek lijkt me toch een heel ander verhaal. Veel teveel loos gewicht wat te weinig voordeel op zal leveren om dat te compenseren. En als je gaat planken is een Prius ook absoluut niet zuinig meer, zie het vergelijk van Top Gear met een M3.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Porsche 911 GT3 R Hybrid

Bericht door HondArd »

Als de Prius voorop moet rijden wel. Maar zet bij hetzelfde tempo de M3 eens voorop en laat de Prius slipstreamen, gaat het plaatje er voor de Prius ineens véél gunstiger uit zien. En in alle andere gevallen zal de Prius qua zuinigheid gehakt maken van de M3, zelfs al haal het maximaal mogelijke uit beide auto's.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Porsche 911 GT3 R Hybrid

Bericht door WizardOfOss »

De Prius laten slipstreamen achter een M3? Lastig, want dan moet de bestuurder van de M3 dus bewust een tempo gaan rijden wat de Prius net bij kan houden. En dat is toch langzaam...

De cijfers van leasmaatschappijen wijzen ook op hetzelfde beeld, als je flink gaat zitten stampen met een hybride vliegt het verbuik nog veel sterker omhoog als bij normale auto's. En aangezien het in basis al niet de snelste auto's zijn wordt er meer mee gestampt ook. AutoBild heeft ook al eens getest op verbruik op hogere snelheid en topsnelheid, vanaf 140km/u was een Passat met benzinemotor ook al zuiniger dan een Prius. Zo'n hybride is alleen zuinig als je A) rustig rijdt, en B) veel in stad of verkeer waarbij je vaak uit stilstand moet wegrijden.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Porsche 911 GT3 R Hybrid

Bericht door HondArd »

ALS je flink gaat stampen ja, maar dat doet de gemiddelde Prius II rijder niet. Kijk Spritmonitor.DE er maar op na, een hele meute Prius II rijders die verantwoordelijk zijn voor een gemiddeld verbruik van rond de 5,25l/100km, en daar zullen ook veel rappe ritjes bijzitten. Dat haalt een M3 hooguit bij 50kmpu in de hoogste versnelling, slipstreamend achter een vrachtwagen.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Porsche 911 GT3 R Hybrid

Bericht door WizardOfOss »

1) op Spritmonitor zitten dan ook voornamelijk mensen die zich enigszins bewust bezig houden met het verbruik. En wie privé een Prius koopt zal dat zeker doen. Maar hoe zit dat met de gemiddelde leaserijder met benzinepasje? Al zou dat ding 1 op 1 rijden, de baas betaald, dus wat boeit het? En dat blijkt ook uit cijfers van leasmaatschappijen, waar hybrides verder van hun opgegeven verbruik afzitten dan welke andere auto ook.
2) hoeveel voordeel zal de BMW van het slipstreamen gehad hebben? Mythbusters heeft dat ooit onderzocht, wanneer je met constante snelheid op 3 meter achter een vrachtwagen gaat rijden kon je inderdaad wel aardig besparen, een procent of 40. Maar wat blijft daar van over als je over een bochtig circuit rijdt achter een van de aerodynamisch meest efficiënte auto's op de markt? Gokje: niks, nakkes, nada. Dus als racewagen bekeken is bij een gelijke geleverde prestatie is een M3 zuiniger dan een Prius. Punt.
3) het ging in dit draadje ook niet over een eco-mobiel, maar om een racewagen. Duidelijk is dus dat een Prius-achtige hybride alleen zuinig is als je niet gaat zitten stampen. Wat is het nut van een racewagen waarin je niet mag stampen? Ik zie die Porsche al met 70 over een circuit tuffen...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Porsche 911 GT3 R Hybrid

Bericht door Leeuw »

Ik heb collega's met een Honda hybrid, hij haalt zo'n 1:13 op de snelweg. En zo'n stamper is het niet.

De nieuwe prius met 1.8 is wel behoorlijk zuinig, die heeft een andere collega. Door de belastingmaatregel enz. rijd nu 80% bij ons in zoiets.

en ontopic: Interessante ontwikkeling, ik denk dat het veel beter tot zijn recht komt dan bij de F1
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Porsche 911 GT3 R Hybrid

Bericht door HondArd »

WizardOfOss schreef:1) op Spritmonitor zitten dan ook voornamelijk mensen die zich enigszins bewust bezig houden met het verbruik. En wie privé een Prius koopt zal dat zeker doen. Maar hoe zit dat met de gemiddelde leaserijder met benzinepasje? Al zou dat ding 1 op 1 rijden, de baas betaald, dus wat boeit het? En dat blijkt ook uit cijfers van leasmaatschappijen, waar hybrides verder van hun opgegeven verbruik afzitten dan welke andere auto ook.
Maar er zijn ook genoeg bazen die hun personeel belonen danwel straffen afhankelijk van de daadwerkelijk gepresteerde verbruikscijfers.
WizardOfOss schreef:2) hoeveel voordeel zal de BMW van het slipstreamen gehad hebben? Mythbusters heeft dat ooit onderzocht, wanneer je met constante snelheid op 3 meter achter een vrachtwagen gaat rijden kon je inderdaad wel aardig besparen, een procent of 40. Maar wat blijft daar van over als je over een bochtig circuit rijdt achter een van de aerodynamisch meest efficiënte auto's op de markt? Gokje: niks, nakkes, nada. Dus als racewagen bekeken is bij een gelijke geleverde prestatie is een M3 zuiniger dan een Prius. Punt.
Niet, want de Prius heeft ten alle tijde voorop gereden en de M3 heeft zodoende altijd geprofiteerd van de stroomlijn van de Prius. Bij ploegen-achtervolgingen rijdt men om beurten op kop en houdt men rekening met wat de zwakste schakel aankan, dus dat Top Gear onderzoek was erg gewoon op gebrand om 1 van de 1miljoen omstandigheden aan te halen waar de Prius slechter zou scoren dan de M3. Zo kan ik ook wel je parochie zoet houden.
WizardOfOss schreef:3) het ging in dit draadje ook niet over een eco-mobiel, maar om een racewagen. Duidelijk is dus dat een Prius-achtige hybride alleen zuinig is als je niet gaat zitten stampen. Wat is het nut van een racewagen waarin je niet mag stampen? Ik zie die Porsche al met 70 over een circuit tuffen...
En toch ben ik ervan overtuigd dat een hybride-sportwagen kans maakt, mits de aanwezig verbrandingsmotor ook genoeg potentie heeft uiteraard en vooral in de uithoudingsraces. Daar waar een normale racewagen zijn energie al rijdende verspilt door te remmen slaat een hybride die energie grotendeels op. Onder normale omstandigheden kun je met een beetje sportwagen makkelijk 1:10 halen, maar eenmaal knallend op het cirquit moet je niet raar staan te kijken dat je aan de verkeerde kant van de 1:3 uitkomt. Dit is voor een groot gedeelte extra verbrandingswarmte, maar ook een aanzienlijk deel remwarmte wat gewoon de lucht invliegt. Een conventionele race-auto heeft al snel een grotere brandstoftank nodig om het nog een beetje lang vol te houden in één etappe, terwijl een hybride met een kleinere tank toe kan én misschien nog verder komt ook (uiteraard afhankelijk van het cirquit waarop je rijdt). Één nadeel blijft overeind, en dat is dat een hybride meer massa blijft meezeulen, terwijl een conventionele racer lichter wordt.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Porsche 911 GT3 R Hybrid

Bericht door WizardOfOss »

HondArd schreef:Maar er zijn ook genoeg bazen die hun personeel belonen danwel straffen afhankelijk van de daadwerkelijk gepresteerde verbruikscijfers.
Misschien wel, maar niet genoeg om het gemiddelde op te halen blijkbaar. Ik kan zo het artikel niet terugvinden, maar ik meen dat het van LeasePlan kwam, en dat hun volledige Prius-vloot gemiddeld ergens rond de 1:15 uitkwam. Nog steeds niet heel slecht, maar wel mijlenver verwijderd van het opgegeven verbruik op basis waarvan voor vele duizenden euro's aan belastingvoordeel wordt gegeven.
HondArd schreef:Niet, want de Prius heeft ten alle tijde voorop gereden en de M3 heeft zodoende altijd geprofiteerd van de stroomlijn van de Prius. Bij ploegen-achtervolgingen rijdt men om beurten op kop en houdt men rekening met wat de zwakste schakel aankan, dus dat Top Gear onderzoek was erg gewoon op gebrand om 1 van de 1miljoen omstandigheden aan te halen waar de Prius slechter zou scoren dan de M3. Zo kan ik ook wel je parochie zoet houden.
Wel, het voordeel zal in die omstandigheden marginaal zijn geweest. Procentenwerk, als het dat al is.

Maar inderdaad, het ging TG er volledig om om te laten zien dat niet de auto, maar in de eerste plaats de rijstijl en bestuurder het verbruik bepaald. Haal een auto uit zijn comfortzone en er blijft niks van de vermeende zuinigheid over. Zelfs al zou de M3 voordeel hebben gehad, feit blijft dat een in basis extreem zuinige Prius zich in die situatie niet kan onderscheiden van een in basis ronduit onzuinige sportwagen. Overigens heb ik ook al eens op de Duitse TV een vergelijking gezien tussen een Prius en een Auris, die beiden op tempo, los van elkaar, een duurtest deden. De Auris was sneller en zuiniger. Enige conclusie hieruit: een Prius is ronduit onzuinig als je gaat stampen. Dus nooit of te nimmer een voordeel in een raceauto.
HondArd schreef:En toch ben ik ervan overtuigd dat een hybride-sportwagen kans maakt, mits de aanwezig verbrandingsmotor ook genoeg potentie heeft uiteraard en vooral in de uithoudingsraces. Daar waar een normale racewagen zijn energie al rijdende verspilt door te remmen slaat een hybride die energie grotendeels op. Onder normale omstandigheden kun je met een beetje sportwagen makkelijk 1:10 halen, maar eenmaal knallend op het cirquit moet je niet raar staan te kijken dat je aan de verkeerde kant van de 1:3 uitkomt. Dit is voor een groot gedeelte extra verbrandingswarmte, maar ook een aanzienlijk deel remwarmte wat gewoon de lucht invliegt. Een conventionele race-auto heeft al snel een grotere brandstoftank nodig om het nog een beetje lang vol te houden in één etappe, terwijl een hybride met een kleinere tank toe kan én misschien nog verder komt ook (uiteraard afhankelijk van het cirquit waarop je rijdt). Één nadeel blijft overeind, en dat is dat een hybride meer massa blijft meezeulen, terwijl een conventionele racer lichter wordt.
Zie ook bovenstaand stukje. Een accu-hybride pakt z'n grootste voordeel nu eenmaal bij wegrijden uit stilstand, wanneer een normale auto op z'n onzuinigst is. Situaties die op een circuit weinig voorkomen. Wel wordt er bijna continu voluit geaccelereerd, waardoor de accu's veel te snel leeggetrokken worden, sneller dan ze bij te laden zijn. Dat hoorde je vaak bij de eerdere Priussen, dat als je een tijdje flink door had zitten trappen en de accu's leeg waren, dat je dan ineens op half vermogen reed omdat dan de accu's op motorkracht bijgeladen werden. Niet erg wenselijk in een race.

Wat ik me wel voor kan stellen, maar dat is weer een heel ander verhaal, is dat met een hybride-aandrijving de normale remmen op de elektrisch aangedreven wielen zouden kunnen vervallen, en de elektromotor als EMK-rem kan functioneren. Die winst telt dan zelfs dubbel, aangezien het om onafgeveerd gewicht gaat. Dat kan uiteraard ook met dit vliegwielsysteem.

Maar nee, elke techniek heeft zo zijn toepassingsgebied, en accu-hybrides zijn hiervoor domweg niet geschikt. Net zo goed als een nerveus raceblok niet geschikt is voor een zuinig stadsautootje.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie